To laboratorium obejmuje pracownię automatyzacji i sterowania
oraz pracownię mechatroniki pojazdowej.
W pracowni automatyzacji i sterowania znajdują się stanowiska do badania: automatycznej skrzyni biegów, elektronicznie sterowanej bezstopniowej skrzyni biegów, hydraulicznie i elektrycznie wspomaganego układu kierowniczego, amortyzatorów z tłumieniem sterowanym w sposób elektroniczny, zespół elektronicznie sterowanej przepustnicy. Studenci realizujący ćwiczenia mają do dyspozycji komputery wyposażone w standardowe i specjalizowane (szyna CAN) interfejsy pomiarowe. Pod okiem prowadzącego studenci dokonują analizy i syntezy algorytmów sterowania przy wykorzystaniu bardzo efektywnych narzędzi z pakietu Matlab/Simulink. W tej pracowni realizowanych jest także wiele prac przejściowych i dyplomowych, obejmujących problematykę modelowania, symulacji oraz sterowania w czasie rzeczywistym.
Laboratorium wyposażone jest w następujące stanowiska:
- stanowisko do badania automatycznych skrzyń biegów: hydromechanicznej oraz mechanicznej o ciągłej zmianie przełożenia CVT,
- stanowisko do badania układu x-by-wire,
- stanowisko do badania układu drive-by-wire,
- stanowiskowy symulator obciążenie silnika do mocy 80 KW.
- stanowiska do programowania mikrokonrolerów z elementami wykonawczymi o zmiennych nastawach takich jak: wentylator oraz przepustnica.
Stanowiska dotyczące budowy pojazdów:
- stanowisko do badania układów pneumatycznych:
- dwuobwodowe układy hamulcowe,
- wspomaganie pracy sprzęgła,
- pozycjonowanie pneumatyczne siedzenia kierowcy,
- stanowisko do badania wspomagania układu kierowniczego,
- stanowisko do badania hydraulicznego układu hamulcowego,
- stanowisko do badania elementów pneumatycznego układu zawieszenia,
- układy przeniesienia napędu (skrzynie biegów, mosty napędowe).
Podstawowe wyposażenie pracowni mechatroniki samochodowej stanowią symulatory wybranych podzespołów samochodu. W szczególności są to symulatory:
- układu wtrysku paliwa w silniku ZS
- układu elektronicznej kontroli pracy silnika ECU;
- układu zasilania elektrycznego,
- układu do badania sondy lambda,
- układu amortyzatora ze zmiennym tłumieniem,
- układu hamulcowego z funkcją ABS,
- układu oświetlenia pojazdów.
Współpraca symulatorów z komputerowymi układami sterowania i kontroli pozwala na prowadzenie prac badawczych, o charakterze poznawczym i aplikacyjnym. Do dyspozycji są następujące systemy rejestracji danych:
- system sterowania i pomiaru czasu rzeczywistego firmy InTeCo, współpracujący z oprogramowaniem Matlab/Simulink,
- system pomiarowy DaqBook 100 firmy IoTech, współpracujący z oprogramowaniem autorskim PSP oraz z programem DasyLab, LabView.
- system pomiarowy Daq firmy MCC, współpracujący z oprogramowaniem DasyLab, LabView, Maltab/Simulink,
- system sterowania i pomiaru czasu rzeczywistego firmy National Instruments, współpracujący z oprogramowaniem LabView,
- system monitoringu i sterowania szyny CAN firmy Systec, współpracujący z programem Matlab/Simulink.
- system rejestracji parametrów roboczych silnika S-Tech 4.
- system rejestracji parametrów roboczych pojazdu CDIF/2.